top of page
Anker 5
Anker 2

16.10.2024 19h30 Einlass                              

        Thomas Berghammer & Alexander Babikov & Michael Moser

                                                 Overdriven Dreams (Uroš Kostić)
        

thomas berghammer / trompete
alexander babikov / e-gitarre
michael moser / cello

alexander babikov (*2005, moskau) ist ein in wien lebender komponist, klangkuenstler und improvisationsmusiker. seine kuenstlerische taetigkeit, stets an der schnittstelle zwischen komposition, konzeptkunst, rauminstallation und improvisation verortet, durchquert ein weites spektrum an genres und aesthetischen ansaetzen, ungeachtet seiner konsequent

20240603-001kl.jpg

kompromisslosen kuenstlerischen haltung und einer ausgepraegten aesthetik. ersichtlich an seiner praesenz in der wiener improvisationsszene, der mitwirkung in diversen projekten und ensembles, ortsspezifischen und interdisziplinaeren arbeiten sowie spontanen improvisatorischen konstellationen mit zahlreichen auftritten in und ausserhalb von wien.

 

thomas berghammer - trompete, fluegelhorn, altohorn, u.a. musiker, komponist, paedagoge. lebt und arbeitet seit 1991 in wien. vorherige studien an den musikunis in linz und graz. vornehmliche auseinandersetzung mit frei improvisierter musik, contemporary jazz und world music. co-veranstalter bei monday improvisers session, die von marco eneidi 2005 begruendete und nun mehr seit 14 Jahren bestehende internationale musikreihe im celeste, hamburgerstrasse/wien. zahlreiche auftritte im in- und ausland.

michael moser - *graz, lebt in wien. studium der architektur an der tu wien und konzertfach violoncello an den musikuniversitaeten graz / wien. bereits waehrend des studiums intensive beschaeftigung mit verschiedensten formen zeitgenoessischer musik/kunst. 1993, gemeinsam mit werner dafeldecker, gruendung des ensembles polwechsel. konzerte als solist und kammermusiker bei vielen bedeutenden festivals. auf seine anregung entstanden zahlreiche kompositionen fuer violoncello solo. gemeinsam mit sylvie lacroix und krassimir sterev - gruendung von trio amos. seit 2000 gewinnt der raum, der orts-spezifische aspekt in der musik, zunehmend an bedeutung. entwicklung von flaechenobjekten aus glas und stahl die sich, mit koerperschallwandlern bestueckt in klingende objekte verwandeln. aber wie man bei cello solo abenden erleben konnte ist auch das cello immer noch ein wesentlicher teil seines denktagebuches.

Uroš Kostić
Overdriven Dreams ist ein Drone Ambient Projekt von Uroš Kostić, Klangkünstler und Gitarrist aus Niš (Serbien). overdriven dreams versucht die unendlichen Klangfelder phantasmagorischer Träume zum Leben zu erwecken. Dabei setzt Uroš vor allem auf Experimente mit 4-Spur-Kassetten-Loops, Field Recordings und Reel-to-Reel Tape Loops. Um die Klangabbildung endloser Traumfelder zu formen, nutzt er Synthesizer und Gitarren außerhalb ihrer konventionellen Anwendung und mit Hilfe von Geräten wie Drumsticks, handgefertigten Noise-Boxen, Radios, Handys und E-Bogen.

uros kostic.jpg
BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
Anker 4

Lorenzo Abattoir is a sound artist and audio engineer based in Torino (IT). A key element of his work is the relationship between breathing techniques and unconventional methods of audio processing, mainly focusing on the use of microphones as instruments to structure his performances. He also works in the contemporary art field creating sound installations and composing soundtracks for theatre shows presented at Venice Biennale college year 2020 and Roma Europa Festival 2022.
"Mess (AktIV)" is the latest studio album recorded during the Novembre 2023 residency at Nub Project Space, Pistoia :
https://www.soundohm.com/product/mess-akt-iv

During past years he recorded and released collaborative works with: Hermann Kopp, Alexey Tegin, Giovanni Lami, Freddie Murphy, Francisco Meirino, Simon Whetham. His performances have been presented in various venues and festivals like: Cafe OTO London, Instant Chavirès Paris, A4 Bratislava, DOM cultural center Moscow, Unsafe+sound Festival Wien, LUFF Lausanne film festival, Ende Tymes festival New York City.

LA42kl.jpg
BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png

INSOMNIA BRASS BAND

Anke Lucks – Posaune
Almut Schlichting – Baritonsaxophon
Christian Marien  – Schlagzeug

„…es ist ein Riesenspaß, man möchte Pogo dazu tanzen. Bitte mehr davon!“  Hans-Jürgen Schaal, Jazzthetik
„Calypsomanische Lebenslust in XXL“  Rigobert Dittmann, Bad Alchemy

Lucks, Schlichting und Marien sind die Miniatur-Ausgabe einer Brass Band: Ihre kompakte Größe transzendieren sie mit einem rauen, überschäumenden Sound, den man von einem

311607794_998906481049967_8092908647238343591_n2022GdanskJazzJantarPawełWyszomirski.jpeg

viel größeren Ensemble erwarten würde. Sie jonglieren mit wechselnden Rollen zwischen Rhythmus und Melodie und durchqueren so eine betörende Landschaft aus Free Jazz, Funk, Punkrock und New Orleans Brass Band. Gemeinsam öffnen sie ihre eigenen Stücke in alle Richtungen, angetrieben von einer Mischung aus improvisatorischem Schwung und bestens verzahnten Grooves.
Seit 2017 ist die Insomnia Brass Band mit zahlreichen Konzerten in Jazzclubs und auf Festivals unterwegs, hat mehrere Stipendien des Musikfonds und Berliner Senats erhalten und zwei CDs bei Tiger Moon Records veröffentlicht.

2023 wurde die Insomnia Brass Band mit dem Deutschen Jazzpreis als „Band des Jahres“ ausgezeichnet.

www.insomniabrassband.de

Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
BMKOES_Logo_srgb1.png
Anker 7

"Creating an ocean to drown in" - for tenor saxophone, trumpet with saxophone mouthpiece, synthesizer and live electronics.
A sound subject, a material with its own gesture, sets out to create its own sound space, an environment with which it must then coexist, with relationships of exchange, symbiosis or conflict and domination.
The instrumental and electronic sound research is all aimed at an "environmental" narrative: sound is always both subject and context, habitat and inhabitant.
Within these sound spaces, acoustic and electronic instruments move with written and improvised parts; the set allows for constant reworking of the material and reinterpretation of the environments, varying with each performance, leaving live expression as free as possible.

BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
francesco pellegrinokl.jpeg
Anker 6

​

snImpro expanded
lineup:

Gloria Damijan: Toy Pinaos, Percussion, Objects

Klaus Haidl: (E-)Gitarren

JUUN: Objekte

Lis Kelvin: Klarinetten, Objekte

Meike Melinz: Flöte

Angela Stummer: Harfe

Unsere Gäste:

Jon Raskin: Saxofone, Objekte

Christof Zurbuchen: Klarinette, Effekte

https://snim.klingt.org/blog/

​

snim-spontanes netzwerk für improvisierte musik gestaltet einen Abend unter dem Motto der musikalischen Vernetzung. Mitglieder von snim werden in spontan zusammengestellten Bestzungen gemeinsam mit Gästen aus den U.S.A. und der Schweiz spielen.

Das Format ist eine Erweiterung der seit 2023 stattfindenden snImpro-Sessions, bei denen auf ein Eröffnungsset eine durch Mitglieder von snim geleitete Jam-Session folgt. Dadurch entsteht ein lebendiger, fruchtbarer Austausch von verschiedensten Zugängen im Bereich der experimentellen Improvisation. snim freut sich nun, in großer Besetzung gemeinsam mit den Gästen Jon Raskin aus den U.S.A. und Christof Zurbuchen aus der Schweiz spontane Interaktionen aus Klängen, Strukturen, Formen und Stimmungen zu kreieren.

​

snim-spontaneous network for improvised music is hosting an evening dedicated to building musical networks. Members of snim will play together with guest musicians from U.S.A and Switzerland in spontaneously formed ensembles.

This program is an expanded version of the concert series snImpro-sessions which was founded in 2023, where an opening set is followed by a jam session lead by members of snim. In this way a vivid and fruitful exchange of different varieties within the topic of experimental improvisation is encouraged. snim is delighted to present a large Line-Up together with our guests Jon Raskin (U.S.A.) and Christof Zurbuchen (Switzerland) building spontaneous interactions of sounds, structures, forms, vibes.

snim.jpg
Anker 11

wræżlivøść
involves intense emotions, messages, memories and experiences,
blending contrasting styles beyond conventional genres.
From post-romantic piano to radical electronic sounds, the final shape of the album
was formed in the last two weeks of August, when Kamil Piotrowicz combined
recordings made over the past year: from a noise-ambient session in New York,
through home recordings in the village of Strzeń near Warsaw, to the recording of
his graduation concert at the Royal Conservatory in Aarhus, Denmark.

okladka_napis_small_1x1 kl.jpg

Petrolio
is a project with strong cinematographic connotations. In 2020 he created a series of sound environments for the theatrical performance "L’Architettura della Disobbedienza", a project conceived by Francesco Fassone, presented at various Italian festivals with an intense performance in September at AstiTeatro21. This record was born from the need to translate these landscapes into constructed and meditated tracks, adding noises and perceptions captured in the two evenings in which Petrolio participated live with his own music.

petrolio.webp
Anker 1
Anker 3

14.11.2024 19h30 Einlass                              

                                                    FreeForms

FreeForms
ein freier dialog der kreativen : tänzerinnen, musikerinnen, malerinnen, poetinnen und dem publikum ; das nicht existente JETZT greift auf raum und zeit zu. die FREIE KOMMUNIKATION rückt ins zentrum;
-> frei im sinne von in „augenhöhe, in gegenseitiger akzeptanz; hierarchie befreit bzw. befreiend“, offen kommunizierend und grenzen überschreitend. FREE FORMS ist offen für alle genres soferne sie sich dem freien, offenen, kreativen dialog aussetzen wollen.
-> JUST MUSIC ist teil der internationalen FREE FORMS bewegung.

------- english ------------
-a free dialogue of the creative : dancers, musicians, painters, poets and the audience ; the non-existent NOW accesses space and time. the FREE COMMUNICATION moves into the centre;
-free in the sense of "on an equal footing, in mutual acceptance; liberating hierarchy", communicating openly and transcending boundaries. FREE FORMS is open to all genres as long as they want to expose themselves to free, open, creative dialogue.
JUST MUSIC is part of the international FREE FORMS movement.

15.11.2024 19h30 Einlass                              

                                                          Toša
                                                                     Master Oogway

Toša
(Klára Pudláková, Michal Wróblewski)

 

Klára Pudláková is an established Czech bass player and composer who leads or co-leads the ensembles Maomah, Pudlax, Avokaduo, Uthando and a duo with the Danish vibraphonist Viktoria Sondergaard. She also composes for all the bands mentioned. In addition, she collaborates with various artists within a wide range of genres, from jazz to contemporary music or interdisciplinary dance or theater performances.

Michal Wróblewski is a Czech composer and saxophonist with Polish roots who co-leads the ensembles E Converso, JWQ and Karm, Michal composes chamber music for various performers and ensembles and collaborates with improvisers from all over the world.

As part of a brand new project, Michal and Klára present their own compositions in combination with unpredictable improvisation. The duo's music ranges from poignant and straightforwardly melodic songs to picturesque soundscapes and wild rhythmic rampages. Together, the two musicians explore the possibilities of combining saxophone and double bass and experiment with the references of different musical traditions and their combinations.

img_20kl.jpeg

Master Oogway
Håvard Nordberg Funderud - guitar
Lauritz Heitmann Skeidsvoll - saxophoneMartin
Heggli Mellem - drums
Karl Erik Horndalsveen - bass
Norwegian quartet Master Oogway are touring Europe presenting all new music as well as music
from their latest release ‘A Lot of Music About Everything’!
During the last few years Master Oogway has worked extensively with their music in a live format.
The quartet has invited different guest musicians, composed and improvised new music in several
different aesthetics and directions. This way Master Oogway has evolved from being a jazz/rock
band to an ever changing and creative phenomenon. The live format is where Master Oogway’s
music comes most alive, and this is the spirit they brought into Athletic Sound studio during the
recording sessions of A Lot of Music About Everything. This album has become Master Oogway’s
most gnarly, loudest and dirtiest album so far!

Master_Oogway_4kl.jpg
BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
Anker 9
Anker 8

18.11.2024 19h30 Einlass                              

                                                   Slow Slow Lories
                                       Ausgesuchtestenohren (Karl Katschthaler)

Slow Slow Loris
uses voice and electronics to play avant garde industrial noise melodies from the Underworld. Their songs explore the intersections where melody meets noise, emotional meets avant-garde, feminine meets industrial, non-rhythm meets accuracy, and raw meets craft. 

 

Since they don't fall into one particular genre, they have played in a variety of events ranging from art galleries to noise venues to industrial festivals. They have released albums on Staaltape, Cloister Recordings & Zaetraom and have toured in western and eastern Europe, Russia, and the USA.

 

“The animal slow loris is an endangered species. It is believed to be the gatekeepers for the heavens and is used in traditional medicine to ward off evil, but a slow loris is continually seeing ghosts, that is why it hides its face in its hands.”

GOPR0598 efx kl.jpeg

Als Komponist und Klangkünstler betreibt Karl Katschthaler ein Soloprojekt unter dem Künstlernamen "Ausgesuchtestenohren", ein Soloprojekt, das sich mit Klangkomposition und elektroakustischer Musik beschäftigt. Er arbeitet ausschließlich mit selbst gefundenen oder hergestellten Klängen. Neben den Klängen, die aus seiner jahrelangen Praxis der Feldaufnahmen stammen, entwirft und modelliert er mit dem Computer synthetische Klänge, aber er arbeitet auch mit Aufnahmen akustischer Klangquellen wie dem präparierten Klavier und verschiedenen gefundenen Objekten. Seine Wurzeln liegen in der zeitgenössischen Musik und seine musikalische Praxis ist eng mit der Musique concrète verbunden und überschneidet sich oft mit minimalistischen musikalischen Techniken wie Ambient, Noise und Drone. Er interessiert sich in erster Linie für den Klang in Zusammenhang mit der Gesellschaft und der Umwelt und erforscht ihn von innen heraus. Karl Katschthaler (Ausgesuchtestenohren) lebt seit einem Jahr in Wien und hat hier seine Praxis der Feldaufnahmen fortgesetzt. Dabei hat er eine Mehrsprachigkeit und kulturelle Pluralität erfahren, die diesen Ort erst lebenswert gemacht haben. Zugleich ist zunehmend eine politische Kälte erfahrbar geworden, ein (Alltags)Rassismus, gegen den Widerstand zu leisten ist. Noisemusik ist immer schon Widerstand, Dronemusik und Deep Listening zugleich ein Gegenentwurf zur Gesellschaft der Kälte. Das neue Stück - The Place, the Noise, the Love, We Are Broken - ist Erfahrung, Widerstand, Verzweiflung und Gegenentwurf zugleich.

BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
461511675_273860772488783_3356848061217318230_n.jpg
Anker 10

22.11.2024 19h30 Einlass                              

                                                   Micaela Trombini
                                                                  Lisk - Janje - Schneider

Micaela Trombini (Arg)
is an Argentine sound artist and educator known for her innovative approach. Her live performances are hybrids, incorporating living systems and biomaterials to produce unique sounds. Drawing from her extensive experience in live coding techniques and experimental algorithmic noise, she crafts her own instruments and sound interfaces from code. This method allows her a heightened level of improvisational freedom during her live sets.

 

She generates pseudo-random sound sculptures while dialoguing with the machine through code. The boundaries of this sonic realm are defined by her language and that of the software, turning the performance into an experimental and improvisational journey. 

By employing the live coding technique, she crafts and adjusts algorithms in real-time, resulting in the creation of sounds and noise.


Live coding refers to the creation and modification of
algorithms for a creative purpose in real-time, often in
the presence of a physical or virtual audience. The
community is diverse and seeks to engage in a wide
range of artistic practices including, among others,
music, audiovisual creation, performance, robotics,
dance, scientific research, and education.

Image_piecekl.jpg

LISK - JANJE - SCHNEIDER
Tracy Lisk is a percussionist based in Philadelphia, Pennsylvania. Ms. Lisk’s history as a painter informs the substance of her improvisationswhich contain references to rhythmic structures while maintaining a fluid, suspended continuity. She has lead percussion ensembles, and regularly tours as a drummer in the US and Europe. She has collaborated with William Parker, saxophonist Gary Hassay, Andrea Pensado (electronics/voice), Mia Zabelka (AU), Maggie Nicols, Ernesto Rodrigues (PT),
dancer Ryuzo Fukuhara (JP, SI), among others.
Boris Janje is a double bassist from Zagreb, Croatia, living and working in Ljubljana, Slovenia. For years, he has been researching, performing,
composing and expanding the sonic and musical possibilities of his instrument, building individualized musical vocabulary with the use of standard and extended playing techniques mainly in the field of non-idiomatic improvisation with a particular focus in sound, drawn to the idea of erasing borders between genres and styles and leaving aside structures and forms. Through the years, he played and collaborated with numerous local and foreign musicians, dancers ,poets and other artists.
Markus W. Schneider is a guitarist, composer, improviser, and producer from Vienna who works primarily in experimental music, with influences from pop and jazz. He challenges the traditional role of the electric guitar by exploring alternative playing techniques, electronics, and recontextualizing established repertoires and clichés.
His solo projects showcase this approach: "Fragile Findings" delves into electroacoustic improvisations, "Ghosts in my Pocket" explores acoustic guitar music, and "Widerspruch" is a deconstructive song cycle that pushes the boundaries of traditional song formats.
Schneider is a key member of several collaborative projects. He is one half of the Art Pop duo 264 HOURS OF SLEEP with Christina Ruf, part of the improvisation duo Gnigler/Schneider, and a member of the experimental pop band GLAM (with Gloria Amesbauer and Aras Seyhan). He also plays in
Lukas Aichinger's jazz sextet AHL6, the noise band Ferro Taylor, the multimedia group Monza Blitz, and the band B. Fleischmann.

MarkusWSchneider_14_PeterKogoj.jpg
TracyLisk.jpg
boris-janje_fotokl.jpg
BMKOES_Logo_srgb1.png
Stadt_Wien_Kultur_pos_rgb.png
bottom of page